2021/05/31

一起來讀詩:《I’ve never seen a lazy man 我從沒見過懶惰鬼》

文/馬偕紀念醫院精神醫學部 林誼杰臨床心理師 這是一首簡單,卻直指人心的詩;邀請大家花短短的時間,一起來品味 ^_^

作者:魯思.貝本梅爾(Ruth Bebermeyer)
I’ve never seen a lazy man;
I’ve seen a man who never ran
while I watched him, and I’ve seen
a man who sometimes slept between
lunch and dinner, and who’d stay
at home upon a rainy day,
but he was not a lazy man.
Before you call me crazy,
think, was he a lazy man or
did he just do things we label “lazy”?

我從沒見過懶惰鬼;
我見過在我眼前從不跑步的人,
我看見這個人有時會在午餐和晚餐之間打盹,
在下雨天時不出門,
但他不是懶惰鬼。
先別急著說我瘋了,
想想看究竟他是懶惰鬼,
還是他做了被我們冠上是「懶惰」的事?

I’ve never seen a stupid kid;
I’ve seen a kid who sometimes did
things I didn’t understand
or things in ways I hadn’t planned;
I’ve seen a kid who hadn’t seen
the same places where I had been,
but he was not a stupid kid.
Before you call him stupid,
think, was he a stupid kid or did he
just know different things than you did?

我從沒見過笨小孩;
我見過有個小孩有時候做了我不了解的事,
或是用我沒計劃過的方法來做事;
我見過有個小孩沒看過我所去過的地方,
但他不是笨小孩。
先別急著說他笨,
想想看究竟他是一個笨小孩,
還是他只是知道的東西跟你不一樣?

I’ve looked as hard as I can look
but never ever seen a cook;
I saw a person who combined
ingredients on which we dined,
A person who turned on the heat
and watched the stove that cook the meat –
I saw those things but not a cook.
Tell me when you’re looking,
is it a cook you see or is it someone
doing things that we call cooking?

我使勁地的看了又看,
但是從沒看到廚師;
我看到有個人攪拌原料做成晚餐,
這個人打開爐火、看著燉肉的鍋子 –
我看到的是這些事情,
而不是廚師。
告訴我,當你看的時候,
你看見的是廚師,
還是有個人在做我們稱之為烹飪的事情呢?

What some of us call lazy
some call tired or easy-going,
what some of us call stupid
some just call a different knowing,
so I’ve come to the conclusion,
it will save us all confusion
if we don’t mix up what we can see
with what is our opinion.
Because you may, I want to say also;
I know that’s only my opinion.

有些人說的懶惰,
別人說那是疲憊或者悠閒從容,
有些人說的笨,
別人說那是認知有所不同,
因此,我得出結論,
只要不把眼睛所見與個人意見混為一談,
我們將不再困惑。
因為你可能這麼做,而我也想說;
我知道這也只是我的意見而已。
「懶惰鬼」、「笨小孩」,都是過於簡化、且將自己意見”加料”到眼睛真實所見之上的「評斷」(judgment),它可能會讓我們對別人有了誤解,產生失望、憤怒等等的情緒,而傷害了彼此間的關係。

當我們把這樣的「評斷」用在自己身上時,同樣會加深情緒的痛苦、讓它難以調控或止歇,更因為過於簡化而看不清完整的內在及外在互動歷程,使得有效的自我改變難以啟動…

因此,DBT 了了分明技巧(Mindfulness skills)中的「如何做」(How)技巧,需要我們常常在生活中提醒自己:放下評斷 / 不評斷(Nonjudgmentally)喔~

注意一下,今天 #你看見懶惰鬼了嗎?

(註1):這首詩出自 馬歇爾•盧森堡(Marshall B. Rosenberg)博士所寫的《非暴力溝通:愛的語言》(Nonviolent Communication: A Language of Life)一書。

(註2):本詩的中譯與書本中的原譯有些不同,主要參考「等待花開英文工作室」於網頁中分享的中譯版本再做微調,有興趣的讀者可參見:https://www.belovedenglish.com/不帶評論的觀察/

【延伸閱讀】: